Ett tempel helgat det gudomligt feminina

Genom mötet med det gudomligt feminina vill vi erbjuda de som kommer till oss möjligheten att omfamna alla delar av sig själv och att genom egen upplevelse känna skapelsekraften och gudomen inom sig.

Vad menar vi med att Rosentemplet är ett gudinnetempel och att vi verkar utifrån det gudomligt feminina?

I den traditionella andligheten och historiskt bakåt i tiden har människor tillbett vad som kan beskrivas som en sorts urgudinna som har haft stark koppling till naturen. De mesopotamiska, egyptiska och grekiska mytologierna är fulla av beskrivningar av både gudar och gudinnor. När de abrahamitiska religionerna (judendom, kristendom och islam) bredde ut sig blev den patriarkaliska beskrivningen av gudomen dominerande och fokus hamnade mycket på gudfader. 

Med tiden växte det också fram en distans mellan den individuella människans andlighet och gudomen på så vis att en präst eller andlig auktoritet skulle stå emellan människan och det gudomliga. Gudomen som en del inom var och en och något som kunde erfaras i egna inre upplevelser fanns kvar inom vissa traditioner av dessa religioner, till exempel gnosticismen i kristendomen och den esoteriska judendomen och islam. Men över lag växte distansen mellan människan och det gudomliga och religion kom, som vi vet, mycket att användas för utövande av makt och kontroll.

Ändå är det gudinnan som beskrivs som skapelsens moder, till exempel Nut i den egyptiska mytologin; himlens gudinna som utifrån sin egen kropp ger upphov till kosmos, stjärnorna och himlakropparna. Sprungen både från den tidiga kristna traditionen, där hon beskrivs i de gnostiska Nag Hammadi-texterna och i Salomos Vishet i det gamla testamentet, och från gammal folktro från Grekland och Mesopotamien, uppkommer gudinnan Sophia. Hon ses som skapelsens och mänsklighetens moder. Namnet betyder visdom och ligger till grund för begreppet "filosofi"- kärlek till vishet. I sitt sökande efter vishet och förståelse för sin egen gudomlighet faller Sophia från den ursprungliga helheten, nedstiger på jorden och skapar den värld där vi människor fullgör vår inkarnation, i väntan på att vi alla blir redo att uppstiga i helheten igen.



 

Sophia ses som gudomens feminina sida. I fallet förlorar Sophia kopplingen till det gudomligt maskulina som hon behöver återförenas med för att återigen leva i ursprunglig helhet, pleroma i gnostisk tradition - precis som de sårade maskulina och feminina principerna i våra personer och i vårt samhälle idag behöver upphöjas i sina uttryck och åter förenas för att läkning och helhet ska uppnås. Ett annat sätt att beskriva denna process på är mötet mellan logos, eller intellekt, som då ses som den manliga principen, och visdom, den kvinnliga principen. Det är viktigt att komma ihåg att det vi menar med feminina och maskulina principer inte på något vis handlar om kön, utan om kompletterande delar i både den universella och personliga livskraften – i makrokosms och mikrokosmos. Helhet uppnås genom sammansmältning av dessa principer.

Sophia räds inte mörkret och omfamnar alla sidor hos oss. Precis som det finns två sidor av allt tills vi åter har uppnått helhet, bär vi både på ljus och mörker. Inget hos oss är fel och ska bort. Allt vi upplever och känner finns där av en anledning och väntar på att få utforskas i vishet och kärlek och därigenom omvandlas till ett högre uttryck.

Ur Sophia springer alla andra gudinnor eller representanter för det gudomligt feminina, som Isis, Inanna, Ishtar, Venus, Afrodite, Persefone, Demeter, Hecate, Maria Magdalena, Freja, Hel, Bridgid, Lakshmi, Kali, Kuan Yin, Pachamama – som är några exempel på gudinnor i olika kulturer. De kommer alla med olika former av spegling av människans natur och hjälper oss till både insikt och läkning av olika delar i oss själva på resan till helheten.

I Rosentemplet vill vi återupprätta gudinnas plats som vägvisare till den djupaste visheten om livet. Genom mötet med det gudomligt feminina vill vi erbjuda de som kommer till oss möjligheten att omfamna alla delar av sig själv och att genom egen upplevelse känna skapelsekraften och gudomen inom sig.

Helena Jirenfelt och Magdalena Pires Nielsen är prästinnor längs hjärtats väg och har utbildat oss på Sophiatemplet i Sthlm. 

Magdalena Pires Nielsen driver även Energylife, är utbildad samtals- och energiterapeut, Beyond Quantum Healing regressionsterapeut, certifierad i frekvensterapi och utför horoskop och tolkningar enligt vedisk astrologi.

Helena driver också Göteborgs Reiki och är Usui ReikiMaster-terapeut, Angelic Reiki® Master Teacher, Terapeut i Traditionell Kinesisk Medicin, Sound Healer, Tarottolkare, konstnär, Tarot Creator.


Gudinnekonst 

Önskar du beställa en gudinnetavla? - välkommen att kontakta templet